Excursiemiddag Accentmodules

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQE53B4UCRWiVgrL6nwo0upkvUtX_qnYIH6lkXD_RGA4Dz6NyKOUADe accentmodule NLT (natuur leven en technologie) klas 1 is naar Body World in Amsterdam geweest.

Vooraf was dit natuurlijk best spannend, want kijken naar echte mensen die geprepareerd zijn, heeft toch iets engs. Gelukkig went dit snel en konden de leerlingen zich vergapen aan het binnenste van de mens. Botten, spieren, bloedvaten en protheses zijn allemaal zichtbaar gemaakt door de speciale techniek van prepareren. Maar liefst twee jaar duurt de preparatie van een enkel mens. De leerlingen zijn een ervaring rijker en hebben een interessante middag gehad.

Walter Reesen, docent Accentmodule NLT

 

Donderdag 31 maart fietsten we met de Spaanse Accentmodule-klas naar Assendelft. We gingen bij Sabroso Tapas lekkere Spaanse tapashapjes maken.

Toen we wat hadden gedronken, werden er verschillende groepjes gemaakt. Elke groep bereidde zijn eigen gerecht. Mijn vriendin en ik hadden Sangria (zonder alcohol) gemaakt. Verder werden er bijv. Churros en Patatas Bravas gemaakt. Toen iedereen klaar was, gingen we de hapjes eten. Alle gerechten waren goed gelukt en het was een gezellige middag.

Milly Davis, klas 1vh

In Assendelft gingen we een workshop volgen over de Spaanse keuken. Het huisje waar we in zaten was typisch Spaans. We hebben allerlei leuke gerechten gemaakt met zijn allen. Het was heerlijk. De mevrouw die ons leidde was ook heel aardig. We moesten wel alles zelf afwassen, maar dat is ook logisch. Ik vond het heel leuk en gezellig.

Chiara Guarnieri, klas 1ba

 

Culinaire safari Amsterdam, Eten en Weten klas 1

http://www.newage-kadoshop.nl/files/images/2032.jpgNiet veel leerlingen weten van het bestaan af van de Haarlemmerdijk en de Haarlemmerstraat. Deze twee straten die in het verlengde van elkaar liggen zijn een goed bewaard geheim onder Amsterdammers. Twee straten vol met leuke, interessante maar vooral ook ‘lekkere’ winkels.

Het was een prachtige zonnige vrijdagmiddag en de leerlingen van Eten en Weten gingen op safari in de grote stad. Ze gingen op bezoek bij de enige zoutwinkel die Nederland rijk is, www.salsamentum.nl. Deze was te vinden in de nabijgelegen Spaarndammerstraat. Bij Salsamentum kwamen ze erachter dat er enorm veel verschillende soorten zout zijn die je over je eten kunt doen én dat er behoorlijk wat smaakverschil bestaat. Je kunt er zelfs lampen van maken!

De parade van aangesneden varkenspoten liet geen illusies meer heel: bij Ibericus, een Spaanse hamwinkel, kwamen sommige leerlingen erachter dat vlees toch echt dood dier is. Zwartpootvarkens die alleen maar eikeltjes (Bellota) gegeten hebben smaken in ieder geval het lekkerst en zijn het duurst. Er kon ook een hele varkenspoot gekocht worden voor €820,- maar die paste niet goed in de rugzak ;-).

Na een bezoek aan Meeuwig en Zn, de befaamde Amsterdamse olie- en azijnwinkel, www.meeuwig.nl, waar een uitgebreide olieproefsessie gehouden werd (van grassig tot rijp) was Pappa Bubble aan de beurt, www.papabubble.nl. Voor veel leerlingen een waar hoogtepunt van de excursie.  Pappa Bubble maakt op ambachtelijke wijze artistieke snoepjes. Suikerwerk, wordt het ook wel genoemd. De leerlingen keken toe hoe van een enorme, warme (100 graden Celsius) rol gekleurd suikerwerk 4500 kleine http://www.papabubble.com/wp-content/uploads/snoepjesPapabubble1.jpgsnoepjes gemaakt werden, waarin een bij te zien was. Het waren snoepjes voor de Hortus Botanicus in Amsterdam met een drop /honingsmaak. De leerlingen van het SMC mochten als eerste proeven!

Ramon Busch, docent Accentmodule Eten & Weten

 

Excursie Eten en Weten klas 2

Normaal zijn de leerlingen en docenten gewend om hun neus te volgen in het gebouw. Dan is de Accentmodule Eten en Weten weer volop bezig lekkers te maken. In het afgelopen jaar hebben de leerlingen veel recepten geprobeerd, dingen geproefd en snijtechnieken geprobeerd. Een combinatie van deze onderdelen kwam tezamen in deze excursie.

Met de grote groep in de bus en op weg naar Amsterdam, waar wij netjes in de buurt van de locatie werden afgezet, namelijk het ROC van Amsterdam. Na een goede ontvangst, waarbij aan de hongerige buikjes was gedacht, werd de opzet van de dag duidelijk gemaakt.  De leerlingen gaan meehelpen de maaltijd van de avond voor te bereiden voor het personeel. Koken voor ruim 60 man. Een mooie uitdaging.

De groep werd in tweeën gesplitst. Eén groep kreeg eerst een rondleiding door het gebouw. Daar werden de verschillende keukens in het gebouw getoond evenals hoe er voorbereid werd voor het serveren van het eten in het restaurant. Er kan namelijk in de verschillende restaurants echt gegeten worden door gasten. Daarnaast kregen de leerlingen een blik op het studentenleven. Hoe zien de collegezalen eruit? Wat is waar allemaal geregeld en wat zijn de leuke dingen waar je naar kunt uitkijken tijdens een stage die je kunt lopen. Landen als Amerika, Duitsland, Engeland en Suriname werden genoemd. Een interessant idee om daar in de grote keukens te kunnen werken als het je ambitie heeft.

Na de rondleiding was het terug naar de keuken en kregen de kinderen een uitleg over hygiëne in een gebouw. Waar moet allemaal op gelet worden? De kinderen werden voorzien van jasjes en haarnetjes en de wissel kon plaatsvinden.

In de keuken werd gewerkt aan een aantal verschillende recepten: verse tomatensoep met gehaktballetjes, koude salade met verschillende groenten, quiche met kip, pesto en groenten, rijst/pastasalade en een apple-crumble. Alle recepten waren samengesteld door de studenten. De leerlingen konden meteen aan de slag en hebben ook geleerd om onder tijdsdruk te presteren. Want het schema gaf duidelijk aan hoe laat alles klaar moest zijn. Het is allemaal gelukt.

De tweede groep kwam terug van hun rondleiding en heeft vervolgens de tafels mogen schoonmaken en vegen zodat de ruimte schoon was om gasten in te kunnen ontvangen.  Daarna hebben zij de tafels gedekt voor de gasten. De laatste kookgroep heeft zich ingezet om de keuken in orde te maken en daar hoort natuurlijk ook de afwas bij.

Alles stond klaar en de leerlingen hadden hun best gedaan. Nog belangrijker, het was allemaal op tijd klaar. De leerlingen werden bedankt voor hun inzet en enthousiasme en iedereen kreeg een beetje mee van de gerechten waar zij aan gewerkt hadden. Tot slot nog een leuke tas gevuld met een mooi kookboek waarin gerechten staan die in de loop der jaren op het ROC zijn gebruikt en verder ontwikkeld. De leerlingen kunnen zich weer uitleven thuis!

Al met al een geslaagde en smaakvolle excursie. Op naar volgend jaar!

 

Gilberto Tevreden, docent Accentmodule Eten & Weten