Deze website gebruikt cookies en scripts om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen.
Oké, ik begrijp het!

Jupiter binnen handbereik. Klas 1 op zoek naar Oudheden.

21 maart 2019

Maandag 18 maart vertrok klas 1 per bus naar het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Bij geschiedenis krijgen deze leerlingen les over de grote beschavingen uit de Oudheid (Egyptenaren, Grieken, Romeinen) en op deze excursie kunnen ze die culturen van dichtbij ervaren. De collectie van het RMO is de grootste in Nederland en bevat topstukken zoals het beeld van het echtpaar Maya en Merit uit Egypte, de vaas met daarop Ajax en Achilles van de oude Grieken en het gouden “Gordon” masker van de Romeinen dat in Leiden zelf gevonden is.

De leerlingen kunnen in het museum de geschiedenis op allerlei manieren ervaren, niet alleen door stukken te bekijken, maar ook door een grafkamer uit Egypte binnen te lopen, of een gemummificeerde krokodil virtueel uit te pakken. Na de busreis en de instructie gingen de kinderen enthousiast aan de slag met de meegegeven opdracht waarin ze enkele stukken uit de collectie nader gingen bestuderen. Als echte archeologen gaven ze een minutieuze beschrijving van wat ze hadden gezien. Ze tekenden het voorwerp ook na, en ook al lukte dat bij de een net wat beter dan bij de ander. In de meeste gevallen was het goed herkenbaar.

 

Met grote interesse luisterden sommige leerlingen naar de extra uitleg die gegeven werd bij enkele objecten. Zo heeft een heel aantal leerlingen zelf ontdekt hoeveel krokodillen er eigenlijk in de mummie van de krokodil zitten: met behulp van een touchscreen kunnen ze de mummie namelijk laagje voor laagje “uitkleden”. Wat ze dan zien op het scherm zijn de beelden die uit de scan kwamen nadat de mummie in het academisch ziekenhuis was doorgelicht. “De krokodil” blijkt dus bij nader inzien niet alleen twee krokodillen te bevatten, maar ook tientallen babykrokodilletjes. Met behulp van de kennis over de Egyptische cultuur, waarin de cyclus van geboorte, dood en wedergeboorte een centrale plaats inneemt, konden de kinderen deze mummie goed in zijn tijd plaatsen.

Al met al hebben de brugklassers gedurende een paar uur klassieke cultuur ervaren. Daarna even lopen langs het water van het Rapenburg naar de bus en na een uurtje sta je weer bij de Kalverpolder. Van de oudheid naar het heden, tijdreizen is echt mogelijk.

Arjen van Ginkel,
docent geschiedenis



« ga terug