Deze website gebruikt cookies en scripts om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen.
Oké, ik begrijp het!

Schrijver Abdelkader Benali bezoekt onze school

02 oktober 2018

In het kader van de Boekenweek voor Jongeren kreeg het SMC op donderdag 27 september bezoek van niemand minder dan Abdelkader Benali. Benali is een Nederlandse schrijver (Bruiloft aan Zee, De Marathonloper, Casa Benali, De Langverwachte), maar je kent hem misschien ook van het televisieprogramma Dreamschool, waar hij een aantal lessen over literatuur gegeven heeft.

Benali kwam aan vier verschillende groepen een les geven over storytelling: hoe vertel je een verhaal? Welke elementen komen daarbij kijken? Hoe zorg je ervoor dat de luisteraar (of lezer) geboeid blijft?

Benali vertelde aan deze groep leerlingen het verhaal van zijn jeugd: hoe hij als jongetje van vier jaar oud in 1979 naar Rotterdam kwam, vanuit Marokko; hoe hij samen met zijn neef de ondergaande zon bekeek in Marokko; hoe ze daar allebei verschillende emoties bij voelde en hoe zijn eerste ervaringen op de basisschool is geweest. Hij besprak het cultuurverschil duidelijk aan de hand van de volgende situatie:

Kleine Abdelkader gaat van huis met zijn platano, op naar school. Op school aangekomen zegt de juf: ‘Eet jij maar lekker je banaan op hoor!’ Abdelkader is verdrietig en boos, dit is toch geen banaan maar een platano! Stomme juf! Na de middag gaat Abdelkader weer naar huis, waar hij tegen zijn moeder zegt: ‘Ik heb zo’n lekkere banaan gegeten op school!’ ‘Banaan!’, zegt moeder, ‘dat is geen banaan! Dat is een platano!’ ‘Nee, een banaan! Stomme moeder!’

Op het moment dat Benali deze kaders geschetst had, was het de beurt aan de leerlingen: hoe gaat het verhaal verder? Dat zorgde voor vele vragen: vanuit wie moet ik het verhaal nu verder vertellen? Wat voor type is de moeder? Wat gebeurt er nu? Als we alleen beschrijven, wordt het saai, dus er moet actie inkomen!

Uiteindelijk wordt besproken dat vader thuiskomt en met de jongen buiten gaat voetballen. Meesterverteller Benali speelt zowel vader als zoon in een potje voetbal in de tuin. De beschrijvingen worden nauwkeurig en precies, en dan zijn alle leerlingen geboeid: Benali beschrijft de deur die opengaat, het late septemberlicht van de ondergaande zon (net zoals in Marokko) en het jongetje dat door zijn tranen heen begint te lachen als hij gescoord heeft.

‘Leuk hè, mevrouw, hoe hij dat verhaal vertelt!’ & ‘Wat kan hij goed vertellen hè, mevrouw!’ – Ik ben zo blij dat onze lieve pubers, waarvan sommigen met verschrikkelijk veel moeite een boek of een verhaal willen lezen, een uur lang geboeid bleven door deze verhalenverteller.

Charlotte Dijkstra
docent Nederlands



« ga terug