Deze website gebruikt cookies en scripts om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen.
Oké, ik begrijp het!

O&O 2019-2020: Klas 4

09 oktober 2020

In de vierde klas is er de mogelijkheid om (opnieuw) voor o&o te kiezen. Ook leerlingen die het vak in de onderbouw niet hebben gevolgd, kunnen het vak weer volgen. Hoewel de vrijheid en verantwoordelijkheid in de bovenbouw groter wordt, beginnen alle leerlingen met een voorgeschreven project.

Leerlingen konden dit jaar kiezen uit een scala aan projecten. Zo is een groep leerlingen aan de slag gegaan om de leerlingen op school in beweging te krijgen. Zij hebben uiteindelijk een maquette gemaakt voor de herinrichting van de sportvelden rondom school.
Andere leerlingen hebben voor Vicoma een probleem van een lekkende verwarmingspijp op de bodem van het Markermeer aangepakt. Zij maakten een prototype voor een voorziening zodat de lassers hun werk kunnen doen onder normale omgevingscondities en zonder last te hebben van het water.
Het derde project was in opdracht van de gemeente Zaanstad, waarvoor een veilig werk-woongebied voor het noordoostelijk kwadrant van de Achtersluispolder ontworpen moest worden. Ook konden leerlingen kiezen om voor Bouwend Nederland een bouwkundig ontwerp te maken van een zelfgekozen te vernieuwen of renoveren infrastuctureel kunstwerk (veelal een moeilijk woord voor brug of viaduct) met daarin circulariteit, esthetiek  en functionaliteit als belangrijkste uitgangspunten.
De laatste optie was het ontwerpen van een lichtobject met een kunstzinnig karakter om het Spreeuwenpark in Amsterdam te verlichten en aantrekkelijk en veilig te  maken voor bezoekers en omwonenden. 
 
Leerlingen bezochten hun infrastructurele kunstwerken, deden buurtonderzoek in het Spreeuwenpark, hebben een kijkje in de keuken gehad bij Vicoma, interviewden buurtbewoners in de Achtersluispolder of betrokken medeleerlingen van het Michaël bij hun ontwerpen. Bij elk project is het belangrijk dat er verder gekeken wordt dan de eigen ervaring. Na acht weken kwamen alle opdrachtgevers en experts op school en werden op vijf verschillende locaties de eindproducten en meeste creatieve, innovatieve en goed uitgewerkte voorstellen gepitcht. 
 
Na het voorgeschreven project is het in klas 4 tijd om een eerste eigen project te schrijven. De eerste keer bewandelden de leerlingen de omgekeerde weg. Ze mochten zelf een probleem dan wel probleemstellig bedenken en zochten daar dan een opdrachtgever bij. Daarna schreven ze zelf de opdracht uit en wanneer er nog voldoende tijd over was, kon het project ook nog daadwerkelijk uitgevoerd worden. De eindpresentaties voor deze projecten vonden bij de opdrachtgevers op locatie plaats. Dat kon allemaal nog net, voor COVID-19.
 
Het tweede eigen project, een half (school)jaar, vond grotendeels plaats tijdens corona. Hierdoor was het voor sommige groepjes lastig om een opdrachtgever te vinden. Zij zijn daarom aan de slag gegaan met een project om het onderwijs coronaproof te maken. Leerlingen die wel zelf opdrachtgever hadden gevonden zijn met deze mensen in gesprek gegaan om te kijken wat voor interessante probleemstelling er vanuit de praktijk geformuleerd kon worden die de leerlingen konden proberen op te lossen. Hierna werd er gewerkt om ook daadwerkelijk tot een oplossing te komen. De projecten werden bijna allemaal afgesloten met digitale presentaties.
 
Alle opgedane kennis en vaardigheden verwerken leerlingen in hun eigen portfolio. Op welk platform ze dit maken, kiezen ze zelf. Dit levert een schat aan persoonlijke portfolio’s op, die ze volgend jaar kunnen gebruiken om aan opdrachtgevers zichzelf te presenteren. 


« ga terug