Deze website gebruikt cookies en scripts om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen.
Oké, ik begrijp het!

Slootwaterpracticum VWO 5

31 augustus 2020

Ieder jaar starten we in vwo 5 met het slootwaterpracticum. De leerlingen beoordelen de kwaliteit aan de hand van twee criteria: chemisch onderzoek naar de opgeloste stoffen in de sloot en biologisch onderzoek.

Bij het biologisch onderzoek gaan de leerlingen de biodiversiteit bekijken en zoeken naar zogenaamde indicatorsoorten: soorten die enkel door hun aanwezigheid al iets vertellen over de waterkwaliteit.

De leerlingen kijken of deze aan de eisen voldoet van een, door henzelf gekozen, onderwerp. Zo onderzoeken leerlingen of het geschikt zou zijn voor het overleven van zoetwaterdolfijnen, zoetwaterkwalletjes, karper en bijtschildpadden. Anderen onderzoeken of hun kat het water probleemloos kan drinken en wordt het water vergeleken met het vuile water in de waterzuivering.

mw. D. de Koning
Docente Biologie



« ga terug