Deze website gebruikt cookies en scripts om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen.
Oké, ik begrijp het!

OPeRA: ervaringen van decaan en leerling

18 februari 2021

In onderstaande artikel van OPeRA delen Esther van Diermen (decaan vwo) en Adna Velagic (6 vwo leerling) van het St. Michaël College hun ervaringen met de programma’s van de VU.

bron: https://opera-educatie.nl/decaan-en-leerling-delen-hun-ervaringen-met-programmas-voor-eerstegeneratiestudenten/

Decaan en leerling delen hun ervaringen met programma’s voor eerstegeneratiestudenten

 

De overstap naar het hoger onderwijs is spannend, zeker als je ouders niet hebben gestudeerd aan een (Nederlandse) hogeschool of universiteit. Daarom zijn er programma’s speciaal voor eerstegeneratiestudenten. Zo biedt de HvA ‘Tune In’, Inholland ‘Students4Students’, de UvA ‘Get Ready’ en de VU ‘Be en Better Prepared’. In dit artikel delen Esther van Diermen (decaan vwo) en Adna Velagic (6 vwo leerling) van het St. Michaël College hun ervaringen met de programma’s van de VU.



“Mijn naam is Esther. Ik ben decaan vwo & coördinator aansluiting Pre-University College (PUC) op het St. Michaël College in Zaandam. Al een aantal jaren maakt het St. Michael College met veel plezier deel uit van het samenwerkingsverband PUC tussen de Vrije Universiteit in Amsterdam en scholen in het voortgezet onderwijs in de regio.

We maken gebruik van verschillende programma’s binnen PUC en kunnen daarmee echt maatwerk leveren en inspelen op wat een bepaalde leerling nodig heeft. Zo vinden de leerlingen van vwoXtra extra uitdaging door deelname aan de Masterclasses en zijn er ook ieder jaar leerlingen die eerstegeneratie aspirant-student zijn en zich graag aanmelden voor Be Prepared. Als decaan is het mooi om hier een verbindende rol in te spelen en leerlingen actief uit te nodigen tot deelname.

Ik heb gemerkt dat leerlingen vol energie terugkomen. Zij hebben nieuwe inzichten gekregen over zichzelf, nieuwe rolmodellen ontmoet die soms zelfs blijvend deel uitmaken van hun netwerk. Zo rolde leerling Adna na deelname aan Be Prepared zo door in het buddyprogramma voor geneeskunde. Een initiatief waar ik erg enthousiast van word. Dit levert een bijdrage aan het verbeteren van kansengelijkheid tijdens de decentrale selectie en biedt iedereen de juiste begeleiding, ook leerlingen die geen rolmodellen in hun eigen netwerk hebben.”

—————————————————

“Mijn naam is Adna. Ik ben 17 jaar oud en zit momenteel in mijn 6e jaar vwo op het St. Michaël College. Hierna wil ik graag geneeskunde studeren aan de Vrije Universiteit Amsterdam. In 5 vwo heb ik deelgenomen aan ‘Be Prepared’. Ik heb mij aangemeld voor het programma met als doel mij nog beter te oriënteren en aan zelfreflectie te doen. Gedurende het programma kreeg ik inzicht in mijn eigen motivatie, talenten, studiekeuze en toch ook mijn valkuilen.

Het Buddies Breaking Barriers project heeft mij gedurende het proces richting geneeskunde enorm geholpen. In eerste instantie wist ik helemaal niet zo goed hoe ik de selectie zou moeten doorlopen. De keuze voor geneeskunde stond vast, alleen was er – behalve op school – niemand in mijn omgeving die mij kon helpen bij de voorbereiding voor de selectie. Hierbij kwam het Buddies Breaking Barriers programma goed van pas. Het was fijn om met mijn vragen en toch ook wel onzekerheden bij mijn buddy terecht te kunnen. Ik heb dankbaar gebruik mogen maken van de programma’s die de VU biedt.

Ik raad het andere leerlingen zeker aan om mee te doen aan deze programma’s. Mij heeft het namelijk enorm geholpen. Be Prepared kan leerlingen die het oriënteren, de studiekeuze of de selectieprocedure als lastig ervaren, net dat zetje geven dat je wellicht nodig had om een studiekeuze te maken die past bij je eigen vaardigheden. Daarnaast leert het je om succesvol te studeren en maakt het je wegwijs in de wereld van een universiteit. De buddies fungeren als rolmodel, vraagbaak en begeleider gedurende de selectieprocedure wat erg fijn is.”

 



« ga terug