Deze website gebruikt cookies en scripts om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen.
Oké, ik begrijp het!

Projecten Technasium 2018-2019

Klas 1

Eten, we doen het allemaal. De hele dag door hebben we voedsel nodig, het liefst lekker en als het kan ook nog gezond. Dat is waar leerlingen uit 1hv zich tijdens het eerste project mee bezig houden. Aan hen de mooie uitdagende taak om een gezonde snack te ontwerpen die daadwerkelijk in de schoolkantine verkocht gaat worden. 
(website: Leerlingen bedenken nieuwe snack voor Vital4skool in de kantine)

De brugklassers richten zich daarna op een andere alledaagse activiteit: naar de wc gaan. Uit verschillende milieu- en gezondheidsoverwegingen zou het beter zijn als een toilet poep en plas kan scheiden. De leerlingen moeten voor het Hoogheemraadschap een wc ontwerpen waarbij dit mogelijk is. 

Dat bewegen goed voor de gezondheid is, weten we allemaal. Dat de meeste tieners genoeg energie hebben, is ook geen verrassing. Toch zitten jongeren tijdens schooltijd overwegend stil, zelfs in pauzes en tussenuren. Door een modern, uitdagend schoolplein te creëren hopen we daar verandering in te brengen. De vwo-brugklassers denken mee en maken een maquette met sport- en speltoestellen. De beste ideeën zullen uiteindelijk meegenomen worden in een daadwerkelijk ontwerp. 

Biodiversiteit, een woord dat leerlingen in de eerste klas nauwelijks iets zegt, maar na het laatste project zijn zij experts en weten ze hoe de biodiversiteit in verschillende gebieden in de Zaanstreek vergroot kan worden door de Stichting Kalverpolder. 

Klas 2

Tweedeklassers beginnen het schooljaar met het ontwikkelen van vaardigheden door een mobielhouder en elektrospel te maken. Zo leren ze omgaan met de zaagmachine, de boormachine, de zetbank, forex, aluminium, hout; hebben ze aluminium geknipt met een plaatschaar, kunststof verbogen met een buigspiraal en -mal, popnagels geschoten, technische tekeningen gemaakt, stroomkringen aangelegd, koperdraden gesoldeerd; kunnen ze alles afwerken met vijlen, schuurpapier en staalwol.

Vervolgens gaan ze aan de slag met domotica en werken ze voor het Slimste Huis in Alkmaar een nieuw, zelfbedacht idee uit dat ervoor zorgt dat ouderen langer zelfstandig thuis kunnen wonen. 

De leerlingen uit klas 2 gaan de landelijke strijd aan om de beste Viruskenner te worden. Hiervoor verdiepen zij zich in verschillende virussen, hun transmissieroutes en bestaande preventieprotocollen. Na deze geanalyseerd te hebben, stellen ze een nieuw preventieprotocol op om zo verdere verspreiding van een bepaald virus in te dammen.

Tweedeklassers sluiten het jaar af met een transportopdracht. Voor KLM bedenken ze een manier om kwetsbare spullen zo duurzaam mogelijk over de hele wereld te verschepen. 

 

Klas 3

Wanneer leerlingen in klas 3 van o&o zitten, mogen ze proeven aan hun eerste keuzeopdracht. Leerlingen kiezen zelf waar ze mee bezig willen zijn gedurende enkele weken in het jaar. Dit kan alle kanten op, als ze maar in een groepje aan een bètatechnisch probleem sleutelen. Zo wordt er gewerkt aan een nieuw circuit voor de Formule 1, maakt een ander groepje een ontwerp voor een veiligere overgang bij de Kruisweg, wordt er gewerkt aan een marketingplan inclusief campagne en website voor een goed doel, bouwen leerling een eigen windmolenpark, er is zoveel mogelijk.

Verder helpen ze KPN om bedrijven bewuster te maken van cybercrime en schrijven ze als security consultant een adviesrapport waaruit duidelijk blijkt hoe een bedrijf op een veilige en verantwoordelijke manier het Internet kan inzetten in zijn bedrijfsvoering. Door middel van workshops over de werking van de systemen achter internet, over hacken en de ontwikkeling van de inzet van internet bij bedrijven ontwikkelen de leerlingen voldoende kennis om een dergelijk rapport op te stellen. 

De o&o-leerlingen uit klas 3 worden vervolgens uitgedaagd om mee te doen aan de landelijke Technasium Top Award. Hiervoor moeten ze een complex gebouw gasvrij maken. Om het mondiale co2-probleem aan te pakken is gasloos een van de toverwoorden. Otib vraagt leerlingen mee te denken aan oplossingen.

Ook de derdeklassers werken aan een nieuw toilet, alleen moet deze wc medicijnen uit het spoelwater weten te scheiden. Alle medicijnresten verdwijnen nu in ons riool en daarmee ook in het oppervlaktewater. Dit is gevaarlijk voor flora en fauna. Hoog tijd dus dat dit probleem aangepakt wordt.